Gönderen Konu: tartışma konusu aracı yere bastırırsak mı daha hızlı gider, yükseltirsek mi?  (Okunma sayısı 26593 defa)

Çevrimdışı GolfMk1Cabrio

  • İleti: 10392
  • My Life Golf GTI :)
    • Profili Görüntüle
reno brodveymidir nedir o guzel bi ornek mesela :D
Aman adını ağzına alma geçn bindim ufacık bişey sığamadım zaten  :)
ob ein leben nach dem cabrio ist ???

Logged

Çevrimdışı braveheart53

  • İleti: 938
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: GOLF 1.4 TSİ 160 HİGLİNE
arkadaşlar sorunuzu açık sorarsanız açık bir yorum alırsınız.Yorumum çarpıtılıyor, o yüzden biraz daha açıyorum, fabrika tarafından yapacağı son sürat sınırlandırılmış bir aracı ele alalım, farzen son sürati 230 olsun, bunu rahatlıkla yapabilecek bir motoru olsun, bu araç 5 kişi de olsa tek kişi de olsa son sürate rahatlıkla ulaşabiliyorsa eğer, atıyorum 7000den fazla devir yapamıyorsa ve bu 7000 devire ulaşmışsa isterse yere 0 isterse yerden 40 yukarda olsun aracın azami yapacağı sürat değişmez; lastiklerle, devireceği son devir ve şanzıman değişmediği takdirde. Ben size bunu diyorum siz bundan sonra bana diyorsunuz ki o hıza çıkabilir mi çıkamaz mı, baştan beri tartıştıgınız buysa eğer o farklı bir konu; o konudaki yorumumu da daha önceden yapmıştım: "değişimi farkedemezsiniz bile"  arazi araçlarını yere basanlar bile var; çok kuvvetli araçlar olmasına ve önceden arada baya yükseklik farkı olmasına rağmen değil son sürat, hızlanmasında bile bi değişiklik yok.En azından gözle görülür şekilde

öyle bişey demedik ama canım kardeşim. sadece aynı özellikte 2 araç biri yüksek bir alçak. hangisi daha hızlı gider. tartışma konusu buydu. sınırlandırılmış diye bişey demedik ki canım arkadaşım. sana çok güzel bir örnek golf 5 i olan bir arkadaşın aracında 2 kişi oturuduğumuzda araç 220 ye çıktı fakat orda takılı kaldı daha yukarı çıkamadı. aynı araca 5 kişi oturduk 205 i geçemedi orda takıldı. işte burdaki 15 km lik farkı etkileyen araca 5 kişi olmamız sebebi ile sürtünme kuvvetinin fazla olması. 400 hp tüm videslerde son devire kadar gidebilen araçlardan bahsetmedik. öyle olsa dediğin doğru 5 değil 10 kişi binsende değişmez yada yere değse bile aracın hızı değişmez. niye kişi örneği verdiğimi de söyliyim aracın altına giren hava akımı aracı yukarı kaldırır. bu öyle küçümsenecek bir kuvvet değildir. yüksek hızlarda araçların durmamasının en büyük sebebi de budur. 100 km de 50 metrede durabilen bir araç 200 kmde en az 120 metrede durur. sebebi ise aracın yerle olan sürtünmesinin az olmasıdır. özelikle eski araçlar 150 km nin üzerinde yere uyguladıkları kuvvet araçların yarısı bile değil. o yüzden kuş serisi araçlar uzun mesafe yollarda kadranın sonuna kadar ulaşabiliyorlar. :D

Çevrimdışı braveheart53

  • İleti: 938
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: GOLF 1.4 TSİ 160 HİGLİNE
detay ekliyorum:

Aracın son hızı çevirebildiği son devire bağlıdır, son devirinde yapacağı son hız değişmez. Çünkü sabit bir orandır.Sürtünme max hıza etki etmez, niye etmez, benim aracım mesela çevirebildiği max devir 7000 ise ve bu benim devirimdeki hızım benim azami hızımdır.Aracım da kuvvetli bir araç, mesela atıyorum 200 Nm tork üretebiliyorum, ama benim o hıza ulaşabilmem için 150 tork yetiyor ise eğer,sürtünme eklendikten sonra(yükseltme alçaltma, lastik, aerodinamik, ağırlık herşey dahil) bu tork intervalinde kaldığım sürece ben bu hıza çıkarım demektir. Sizinkisi aracın son süratinin değişmesi değil, aracın yapabileceği son süratine "ulaşabilmesi" ya da "daha rahat ulaşabilmesi" ile alakalı. Aracın yapabileceğison sürati aracın dışardan maruz kaldığu sürtünme ile değişmez
canım kardeşim sen standart bir araçta hiçbirzaman devir saatini en yüksek videste yatırabildin mi? ben şahsen hiç yatıramadım çünkü belli bir noktadan sonra araç hızlanmıyor.... sabit kalıyor....
« Son Düzenleme: 13 Mart 2011, 02:13:02 Gönderen: braveheart53 »

Çevrimdışı braveheart53

  • İleti: 938
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: GOLF 1.4 TSİ 160 HİGLİNE
BEnce fark ettirir abi ama kontrolde ciddi anlamda kayıp yaşanır nasıl hızlanınca direksiyon hafifliyo yüksek araçta düşünemiyorum bile  :-X
tabiki fark ettirir kontrol sağlanmamasının sebebi o. aracın ağırlığının azalması bu da aracın altına giren havanın zeminle olan mesafesinden kaynaklanır. araç yüksekse daha yükselir alçaksa ordan geçen hava akımı aracı daha yere yapıştırır.

Çevrimdışı erdem325

  • İleti: 758
    • Profili Görüntüle
detay ekliyorum:

Aracın son hızı çevirebildiği son devire bağlıdır, son devirinde yapacağı son hız değişmez. Çünkü sabit bir orandır.Sürtünme max hıza etki etmez, niye etmez, benim aracım mesela çevirebildiği max devir 7000 ise ve bu benim devirimdeki hızım benim azami hızımdır.Aracım da kuvvetli bir araç, mesela atıyorum 200 Nm tork üretebiliyorum, ama benim o hıza ulaşabilmem için 150 tork yetiyor ise eğer,sürtünme eklendikten sonra(yükseltme alçaltma, lastik, aerodinamik, ağırlık herşey dahil) bu tork intervalinde kaldığım sürece ben bu hıza çıkarım demektir. Sizinkisi aracın son süratinin değişmesi değil, aracın yapabileceği son süratine "ulaşabilmesi" ya da "daha rahat ulaşabilmesi" ile alakalı. Aracın yapabileceğison sürati aracın dışardan maruz kaldığu sürtünme ile değişmez

arac gucluyse evet..
peki bu faktorlere ragmen sizin tork gucunuz yeterli gelmiyorsa??
iste biz aslinda bu ihtimali konusuyoruz..
son hizi motor gucunun yetersizligi itibari ile 180 olan bir aracin surtunme ile son hizi degisebilir..
bu bahsettigim son viteste motorunun son devrini hava surtunmesinden yada diger surtunmeler toplamindan dolayi goremeyen araclar icin gecerli..

isin bu boyutuda var..
vel hasil-i kelam zibilyon tane faktor var arkadaslar..

Çevrimdışı TEYOLOGY

  • İleti: 2626
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: (fırsatı bulur bulmaz tekrar Vag'dayım)
  • Şehir: Manisa
detay ekliyorum:

Aracın son hızı çevirebildiği son devire bağlıdır, son devirinde yapacağı son hız değişmez. Çünkü sabit bir orandır.Sürtünme max hıza etki etmez, niye etmez, benim aracım mesela çevirebildiği max devir 7000 ise ve bu benim devirimdeki hızım benim azami hızımdır.Aracım da kuvvetli bir araç, mesela atıyorum 200 Nm tork üretebiliyorum, ama benim o hıza ulaşabilmem için 150 tork yetiyor ise eğer,sürtünme eklendikten sonra(yükseltme alçaltma, lastik, aerodinamik, ağırlık herşey dahil) bu tork intervalinde kaldığım sürece ben bu hıza çıkarım demektir. Sizinkisi aracın son süratinin değişmesi değil, aracın yapabileceği son süratine "ulaşabilmesi" ya da "daha rahat ulaşabilmesi" ile alakalı. Aracın yapabileceğison sürati aracın dışardan maruz kaldığu sürtünme ile değişmez

bir yere kadar doğru ama bir açıdan da hatalı bir bilgi. tork aracın hızlanma hızlanabilme kabiliyetini etkiler. son sürat aslen max hp ile ilgili. verdiğin örnekteki tork yerine hp koyarsak örnekte zaten hepimiz hemfikiriz. ama asıl soru/sorun şu. aracımızın ürettiği max güç 120 hp ise ve aracımızın son hızına ulaşması için gerkeli güç 150 hp ise biz aracımızı alçaltarak gerekli on gücü 140a mı çekeriz yoksa alçalttığımızda 160a mı çıkar. ilk mesajdaki sorunun temeli buna dayalı zaten.
Kamış ses verince ney oldum sanır, İplik gerilince yay oldum sanır.
Sarayda oturmakla padişah olmaz kişi,
Abdal ata binince bey oldum sanır.

Çevrimdışı ALPER.

  • İleti: 4148
    • Profili Görüntüle
arac gucluyse evet..
peki bu faktorlere ragmen sizin tork gucunuz yeterli gelmiyorsa??
iste biz aslinda bu ihtimali konusuyoruz..
son hizi motor gucunun yetersizligi itibari ile 180 olan bir aracin surtunme ile son hizi degisebilir..
bu bahsettigim son viteste motorunun son devrini hava surtunmesinden yada diger surtunmeler toplamindan dolayi goremeyen araclar icin gecerli..

katılıyorum ben de zaten buna erdem.

@erhan Evet devirdim, hem de bütün araçlarımda, şuanki ibizam mesela, çevirebileceği devir 4500, 4500e değiyor, ordan itibaren milim oynamıyor.Yere de bastım, kışlık lastik de var, 2 kişi artı yuk, kadranı değdirdim, çok şükür sağlıklı bir motorum var.Son dişli oranlarından da baktım. Merak konusu ise eğer yaysız yuksuzken de yapıyordu öyle de yaptı, demek ki eşik tork değerini geçmemişim, devirlenebiliyorum.Ki bence sorunun soruluş şekli de bu olmalıydı, "son hız" manasında yazmıssınız ilk mesajda, son hız değişmez dedim, çunku matematiksel olarak imkansız, devirlenmeye etki eder mi yere basmak, etse de farkedilmez. Yani ben cevabımı önceden vermiştim ama devirlenebilme olarak. İlk soruda hangisini sordugunuz açık olmadıgı için iki şekilde cevapladım.

isin bu boyutuda var..
vel hasil-i kelam zibilyon tane faktor var arkadaslar..


Çevrimdışı braveheart53

  • İleti: 938
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: GOLF 1.4 TSİ 160 HİGLİNE
bir yere kadar doğru ama bir açıdan da hatalı bir bilgi. tork aracın hızlanma hızlanabilme kabiliyetini etkiler. son sürat aslen max hp ile ilgili. verdiğin örnekteki tork yerine hp koyarsak örnekte zaten hepimiz hemfikiriz. ama asıl soru/sorun şu. aracımızın ürettiği max güç 120 hp ise ve aracımızın son hızına ulaşması için gerkeli güç 150 hp ise biz aracımızı alçaltarak gerekli on gücü 140a mı çekeriz yoksa alçalttığımızda 160a mı çıkar. ilk mesajdaki sorunun temeli buna dayalı zaten.
valla alkışlıyorummm çok mükemmel bir izah oldu:tamamdir :tamamdir :tamamdir :tamamdir :tamamdir bende aynen onu demek istedim benim şahsi görüşüm aracı alçaltırsak bu gücü 160 a çıkarmamız gerekirden yana.

Çevrimdışı erdem325

  • İleti: 758
    • Profili Görüntüle
bir yere kadar doğru ama bir açıdan da hatalı bir bilgi. tork aracın hızlanma hızlanabilme kabiliyetini etkiler. son sürat aslen max hp ile ilgili. verdiğin örnekteki tork yerine hp koyarsak örnekte zaten hepimiz hemfikiriz. ama asıl soru/sorun şu. aracımızın ürettiği max güç 120 hp ise ve aracımızın son hızına ulaşması için gerkeli güç 150 hp ise biz aracımızı alçaltarak gerekli on gücü 140a mı çekeriz yoksa alçalttığımızda 160a mı çıkar. ilk mesajdaki sorunun temeli buna dayalı zaten.

160 a cikar..
160 sizinde verdiginiz gibi temsili gerci, yani daha fazla guc istenir..
olusan fark ise yuksek hizlarda yola tutunmaniz artar..

ama tekrar soyluyorum, bu sadece araci yukselterek yada alcaltarak degil havanin izleyecegi yolu modernize ederek elde edilir..


Çevrimdışı ALPER.

  • İleti: 4148
    • Profili Görüntüle
@teyology ben de onu diyorum zaten, devirlenebilme kabiliyetini etkiler diyorum, aynı şeyi söylüyoruz, sadece soru açık değil bunu belirtiyorum.Yanlız;


tekere dönebilme kabiliyetini hp değil tork verir, şayet aracımın son surati 180 ise, 170 ile giden aracımın tekerleklerini daha da hızlı döndürebilmek için tork gerekir.Bir örnek, karda beygir gücü eşit olan 2 araçtan torku fazla olan patiye düşerken diğeri düşmeyebilir.

Çevrimdışı braveheart53

  • İleti: 938
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: GOLF 1.4 TSİ 160 HİGLİNE
Alperim bende bir örnek verdim "golf 5 i olan bir arkadaşın aracında 2 kişi oturuduğumuzda araç 220 ye çıktı fakat orda takılı kaldı daha yukarı çıkamadı. aynı araca 5 kişi oturduk 205 i geçemedi orda takıldı" aynı gün aynı yol... ee o zaman bu aracın max hızı ne? senin aracın motoru demekki güçlü tam olarak yatırabiliyor. piyasadaki çoğu araç son videste değil bir düşük videste bile devir saatini yatıramıyor. bizim tartıştığımız sürtünme kuvveti aracın son hızını etkiler miii etkilemez mi? tamam senin araç güçlü o yüzden etkilemiyormuş :D max hıza etkilemiyorsa o zaman hızlanma süreni kısaltır. bu da demektir ki:
her ne şekilde olursa olsun
araç motoru çok güçlü ise son hıza erken sürede ulaşabilmek için= araç yükseltilir
araç motoru çok fazla güçlü değilse max hıza ulaşmak için=araç yükseltilebilir.
« Son Düzenleme: 13 Mart 2011, 02:34:29 Gönderen: braveheart53 »

Çevrimdışı TEYOLOGY

  • İleti: 2626
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: (fırsatı bulur bulmaz tekrar Vag'dayım)
  • Şehir: Manisa

tekere dönebilme kabiliyetini hp değil tork verir, şayet aracımın son surati 180 ise, 170 ile giden aracımın tekerleklerini daha da hızlı döndürebilmek için tork gerekir.Bir örnek, karda beygir gücü eşit olan 2 araçtan torku fazla olan patiye düşerken diğeri düşmeyebilir.

peki birbirinin aynı ya da yaklaşık max hp değerleri üreten ama birinin diğerine göre ürettiği max tork değeri daha üstün olan iki motoru kıyaslayalım. en bilinen örneğiyle benzinli ve dizel olmak üzere iki motoru kıyaslayacak olursak:

örneği vw resmi sitesinden aldım. araçlarımız golf 1.6tdi (105 ps) vs 1.4 tsi (102 ps) tdi araç 250 nm tork üretiyor tsi araç ise 148 nm tork üretiyor. aradaki tork farkı korkunç.

max süratler: dizel 189 benzinli 188 km/h (aradaki 1 kmph lik farkı da 3 ps'lik maksimum güç farkına sayalım artık)
« Son Düzenleme: 13 Mart 2011, 02:41:45 Gönderen: TEYOLOGY »
Kamış ses verince ney oldum sanır, İplik gerilince yay oldum sanır.
Sarayda oturmakla padişah olmaz kişi,
Abdal ata binince bey oldum sanır.

Çevrimdışı ALPER.

  • İleti: 4148
    • Profili Görüntüle
Sayın teyology;

Motor tork üretir. Tork çevirme gücüdür ve devir ile çarpıldığında beygir gücü çıkar. Yani beygir gücü aslında tork ile devrin bir fonksiyonudur.


Kaynak: Tork ve beygir gücü meselesinin açıklaması - Motosiklet.NeT Forum

Bildiğiniz gibi dizeller fazla devir çeviremezler, şanzumanları da buna uygun yapılmıştır, o dizel araca benzinli aracın şanzuman prensibini yüklerseniz, yani 6bin küsür devirler çevirtebilirseniz tdi aracın son sürati benzinlinin baya bir üstünde olacaktır.

Çevrimdışı erdem325

  • İleti: 758
    • Profili Görüntüle

Motor tork üretir. Tork çevirme gücüdür ve devir ile çarpıldığında beygir gücü çıkar. Yani beygir gücü aslında tork ile devrin bir fonksiyonudur.



+115..  :tamamdir

ayrica yanilmiyorsam henry ford un bir lafi vardi,
"beygir arac sattirir tork yaris kazandirir" diye..
dikkat ederseniz apaci style yuklenilmeyen araclarda, yani profesyonel modifikasyona ugrayan araclarda en cok uzerinde durulan ve hesabi kitabi yapilan mevzuu tork mevzuusudur..
ayrica birsey daha soylemek istiyrum bu konuda, torkun max degerinin onemli oldugundan daha onemli olan bir mevzuu var ki o da torkun SUREKLILIGIDIR..
tork egrisinde torkun surekliligi cok onemli..
neyse bu olay surekli dagilmaya basladi :D

ama hos bir muhabbet oldu, herkese tesekkur ediyorum..
« Son Düzenleme: 13 Mart 2011, 02:53:28 Gönderen: erdem325 »