vwtr.net

Otomobil Forumu => Genel => Konuyu başlatan: lostys - 06 Aralık 2009, 10:42:09

Başlık: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: lostys - 06 Aralık 2009, 10:42:09
ya arkadaşlar, kafama takıldı. peder kamyon şöförü, mesela bazen, rampa çok uzun değilse, yada inişten sonra tekrar rampa varsa, boşa sallardı. yada ne bilim mazot azalınca filan.. hakikaten bu boşa sallamanın yakıta etkisi var mı?
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: safakaksu90 - 06 Aralık 2009, 11:25:18
var    ;)
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: g_vg - 06 Aralık 2009, 11:46:37
bencede var
golf ümle hergün işe giderken 2-3 km lik bir yokuş tırmanıyorum,iş dönüşü o yokuştan aşşaya boşa alıyorum ortlama 90-100 km hıza çıkıyor araç,zaten boşa atınca bi rahatlama oluyor, iniyorum yokuşun sonuna kadar hatta yokuş tan sonra nerdeyse 500 metre kadarda o şekilde gidiyorum,o inişte yanımdan araçlar geçiyor köklüyorlar pedalı,onlar yüksek devirde araçlarına yakıt içirerek ben ise rolantide koklatarak iniyorum  :)
fakat aklımda herzaman bişi var, ??? hani durduk yerde ettiği yok ama olduda araç stop ederse ABS çalışmıcak bildiğim kadarıyla
yapıyorum ama tehlikeli olduğunuda düşünüyorum,aracıma güveniyorum güvenmesem zaten kesinlikle yapmam
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: safakaksu90 - 06 Aralık 2009, 11:48:50
ben boşa sallamıyom hiç dahada gaza basıyom  ;D
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: lostys - 06 Aralık 2009, 11:52:58
ya benimde genelde yaptıgım viteste salmak rampa aşağı, kompresorle inmek. abs mbs hak getire benim mk1 de :) ama ne bilim, hep merak ettim gerçekten yararlı mı diye yakıttan tasarruf :) ediyor mu?
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: mecamir - 06 Aralık 2009, 12:02:12
Aslında dik yokuşlarda bu durum biraz sakat, aracınıza ne kadar güvenirseniz güvenin, fren hortumunuzdaki toplu iğne ucu kadar bir delik bile frene yüklendiğinizde freninizin boşalmasına sebep olabilir. Araç uygun vitesteyken yokuş inilirse kompresör (motor freni) yoluyla en azından hızlanmayı kontrol edebilirsiniz. Ayağınızın ucuyla da frene dokunarak yavaşlarsınız.

Şimdi gelelim yakıta etkisine:

Araç rölantideyken havayı bloğun içinden alır, dolayısıyla bu hava sıcaktır, oksijen oranı azdır ve sağlıklı yanma olmaz. Sağlıklı yanma olmadığı için araç rölantideyken, uygun bir devirde seyrettiğinizden daha fazla yakar. Örneğin; hafif bir rampada (Beşiktaş - Yıldız Yokuşu, Beylikdüzü-Haramidere arası gibi) boşa almak yerine hızınıza göre, aracın devri 1800-2000 devirde olacak şekilde bir viteste inerseniz, rölantide yakacağından daha az yakar, ya da en azından aynı yakar.

Kısacası; yokuş aşağı boşa atma olayının yakıtı düşürmediği bilimsel olarak da kanıtlanmıştır, kamyoncular bile artık boşa atmıyorlar  ;)
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: Mk1GTI - 06 Aralık 2009, 12:05:33
Hurafe bunlar Hurafe... :)
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: maverick - 06 Aralık 2009, 12:06:28
beyinli araçlarda yakıttan tasarruf etmez rölanti değerlerini yakar

beyin olmayan araçlarda tasarruf etmez mecamir arkadaşım açıklamış saolsun

boştaki araçta motort devre dışı bırakıldığından fren mesfesi oldukça uzar balatalrı bitirir istop ederse direksyonu kitleyebilir boşa atmak yapılmaması gereken bir sürüş biçimidir kesinlikle BOŞA ATMAK TAVSİYE EDİLMEZ

beyinli araçlarda ise gaz pedalına basmadan viteste iken rampa aşağı gitmek aracın kazandığı süratin ivmelenme şeklinde yola aktarımı olacağından araç 0 yakar yani hiç yakmaz rölanti değrini bile yakmaz asıl tasarruf budur boşta rölanti değerini yakar viteste gaz pedalına basılmassa hiç yakmaz yol bilgisayarı olan araç sahibi arkadaşlardan deneyenler 0 gösterdiğini yazarlar heralde

BOŞA ATMAK BEYİNLİ VE BEYİN OLMAYAN ARAÇLARDA KARDAN ÇOK ZARAR GETİRİR TEHLİKELİDİR

ÇIKTIĞINIZ VİTESLE İNİN DİYE YAZAR TABELALARDA

herkese kazasız belasız günler şürüşler
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: nizam - 06 Aralık 2009, 12:08:17
boşa salmak = peygamber vitesi 4 kollu 8 bacaklıya daha da yakınlasıyorsunuz
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Diesel - 06 Aralık 2009, 13:24:04
boşa salmak = peygamber vitesi 4 kollu 8 bacaklıya daha da yakınlasıyorsunuz

Aynen peygamber vitesi  :D bence bayağı etkisi var eğer çok yokuş yukarı gittiyasen ve araba boğulduysa aşşağı doyru boşa alıp saoğutma yapıyo babam...hep peygamber vitesine atıyom diyo. :DBence var çok olmasa bile yakıtta bi değişiklik oluyo yani...
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: mecamir - 06 Aralık 2009, 13:43:05
Aynen peygamber vitesi  :D bence bayağı etkisi var eğer çok yokuş yukarı gittiyasen ve araba boğulduysa aşşağı doyru boşa alıp saoğutma yapıyo babam...hep peygamber vitesine atıyom diyo. :DBence var çok olmasa bile yakıtta bi değişiklik oluyo yani...

Babana söyle bir de çıktığı vitesin bir büyüğüyle inmeyi denesin o yokuşları Birkan ;) O zaman motor dinlenir, soğur. Özellikle hava soğutmalı araçlarda (kaplumbağalar, t1-t2'ler, bazı bis'ler vs.) bu en etkili soğutma-dinlendirme yöntemidir. Su soğutmalılarda o kadar etkisi yoktur ama boşa atmaktansa bir büyük vitesle kompresöre bırakması hem daha ekonomiktir hem daha güvenlidir hem de daha sağlıklıdır  ;)
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Diesel - 06 Aralık 2009, 13:46:27
Babana söyle bir de çıktığı vitesin bir büyüğüyle inmeyi denesin o yokuşları Birkan ;) O zaman motor dinlenir, soğur. Özellikle hava soğutmalı araçlarda (kaplumbağalar, t1-t2'ler, bazı bis'ler vs.) bu en etkili soğutma-dinlendirme yöntemidir. Su soğutmalılarda o kadar etkisi yoktur ama boşa atmaktansa bir büyük vitesle kompresöre bırakması hem daha ekonomiktir hem daha güvenlidir hem de daha sağlıklıdır  ;)

Can abi tam bilmiyorum ama genelllikle senin dediğin gibi yapıyo galiba bide büyük otobüslerdede mesela 4 le gidiyosa yavaşlamak için frene basmıyo 3 e takıyo araba kendi kendine yavaşlıyo o nasıl oluyo abi??

Bierisinde freni olmayan bi İVECO yu sanayiye böyle götürdü...
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: mecamir - 06 Aralık 2009, 13:56:05
Can abi tam bilmiyorum ama genelllikle senin dediğin gibi yapıyo galiba bide büyük otobüslerdede mesela 4 le gidiyosa yavaşlamak için frene basmıyo 3 e takıyo araba kendi kendine yavaşlıyo o nasıl oluyo abi??

Bierisinde freni olmayan bi İVECO yu sanayiye böyle götürdü...

Yeni otobüs, kamyon, tır, minibüs'lerde retarder bulunuyor belki odur bahsettiğin. Ama normalde de motor freni (kompresör) ile yavaşlamak hatta durmak mümkün. Freni patlayan, freni tutmayan araçlarda ya da acil durumlarda kompresör + fren kullanılarak yavaşlama veya durma sağlanabilir. Öncelikle aracı tanımak lazım, araca uygun bir devir bandı belirleyeceksin kafanda, motoru ve aktarma organlarını zormaladan belirli devire düşünce vites küçültmek suratiyle, bazen el frenini de kullanarak yavaşlatırsın.

Örnek:

Arabanın devir kesiciye 6500 devirde girdiğini varsayalım. Arabanın freni yok, patladı vs.

4. vites 5000 devirde gidiyorsun, bu devirde vites küçültürsen sibobları ve pistonları eline alırsın :) dolayısıyla vites küçültmen lazım... Eğer durumum aciliyeti varsa el frenini hafif çekerek (arka tekerlekleri kilitlemeden tabi) aracı biraz yavaşlatırsın, devir 3000 civarına düşünce 3'e atarsın, aynı şekilde el freniyle biraz yavaşlatıp/devri düşürüp vites küçülterek yavaşlatabilirsin. Bu şekilde 1. vitese kadar düşüp aracı frensiz de durdurabilirsin.


Not: Şimdi çıkıp biri freni olmayan arabanın el freni tutmaz ki falan diyebilir... el freni sistemi mekanik bir sistem olduğundan, fren patlasa bile el freni tutar. :Yalnız arka tekerlekleri kilitleyecek kadar sert çekerseniz top gibi dönersiniz.
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Diesel - 06 Aralık 2009, 14:02:26
Yeni otobüs, kamyon, tır, minibüs'lerde retarder bulunuyor belki odur bahsettiğin. Ama normalde de motor freni (kompresör) ile yavaşlamak hatta durmak mümkün. Freni patlayan, freni tutmayan araçlarda ya da acil durumlarda kompresör + fren kullanılarak yavaşlama veya durma sağlanabilir. Öncelikle aracı tanımak lazım, araca uygun bir devir bandı belirleyeceksin kafanda, motoru ve aktarma organlarını zormaladan belirli devire düşünce vites küçültmek suratiyle, bazen el frenini de kullanarak yavaşlatırsın.

Örnek:

Arabanın devir kesiciye 6500 devirde girdiğini varsayalım. Arabanın freni yok, patladı vs.

4. vites 5000 devirde gidiyorsun, bu devirde vites küçültürsen sibobları ve pistonları eline alırsın :) dolayısıyla vites küçültmen lazım... Eğer durumum aciliyeti varsa el frenini hafif çekerek (arka tekerlekleri kilitlemeden tabi) aracı biraz yavaşlatırsın, devir 3000 civarına düşünce 3'e atarsın, aynı şekilde el freniyle biraz yavaşlatıp/devri düşürüp vites küçülterek yavaşlatabilirsin. Bu şekilde 1. vitese kadar düşüp aracı frensiz de durdurabilirsin.


Not: Şimdi çıkıp biri freni olmayan arabanın el freni tutmaz ki falan diyebilir... el freni sistemi mekanik bir sistem olduğundan, fren patlasa bile el freni tutar. :Yalnız arka tekerlekleri kilitleyecek kadar sert çekerseniz top gibi dönersiniz.

Abi bindiğimiz araba sanaırım 1984 model 50 Nc ydi otobüs bu yüzdende el freni yoktu nasıl yaptı bilmiyorum ama valla gösterdi hatta araba da frenin patladığında böyle felan yap dedi aklımda ordan kaldı evet el frenleri manuel sistem olduğu için anca halat kopunca havalı sistemlerde ise kompresör patlayınca sanırım tutmuyo...
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Cabrio - 06 Aralık 2009, 14:51:56
Birkan senin frene basmadan yavaşlatma dediğin can abininde dediği gibi kompresör(vites küçültmeyle) oluyor ben çoğu zaman virajara girmeden kompresöre bırakıyorum yalnız kompresör yaparkende devirin kaçta olduğunada bakman lazım yoksa bujiler felan yağlanıyor örnek olarak benim abim çok yüksek devirlerde kompresör yapar izmir yolunda küçük sanayiden çıkıyoruz evle arasında 3 km var o zamanda kadar 4le gidiyo viraja iyicene yaklaşıyoruz frene hiç dokunmadan yüksek devirde 3 e ardındanda 2 ye veriyo viraja öyle giriyo sonrada bujiler yağlandıktan sonra 6 silindirlik araba düşüyo 5 silindire buji tam iletmiyo  devirine göre kompresör yapman lazım mesela ben tam devirinden çok az yüksek tutuyorum bunun nedeni egzozdan çıkan sesin çok hoşuma gitmesi otobüslerdede can abinin dediği gibi retardar var bunlar şaftı sıkıştırıyomuş arabasına göre 3 hatta 4 kademeli olanlarda var balata parasından kurtulmak için genelde bunları kullanırlar ama bunlar durmayı değil genelde yavaşlamayı sağlar bu arabayı soğutma işinide örnekle açıklıyayım bizim merco çok ağır ve atik değil kumlaya giderken dürdane rampası diye bir yer var orası hem uzun hemde diktir ordan çıkıyoruz arabayı 2 ye takıyosun bağırıyo 3e atıyosun gömülüyo gitmiyo bu yüzden 2 de çıkman gerekiyo tabi yokuşı çıkana kadarda hararet yükselmiş oluyo abimin gösterdiği taktik rampayı inerkende 5 e takıyo ayağını gazdan çekiyo yavaş yavaş hararet düşmeye başlıyo bu taktiği çok tutum bende rampalarda aynı yöntemde iniyorum hararet hemen düşü veriyo  ;)
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Diesel - 06 Aralık 2009, 14:58:30
Ama Can abi babam şey demişti bu yaptığım küçük arabalarda yaptığımda çok zararlı dedi bu sadece büyük arabalarda geçerli dedi...

Böyle bişey varmı Yoksa Gökhanın yaptığı zaralımı??
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Cabrio - 06 Aralık 2009, 15:02:46
Ama Can abi babam şey demişti bu yaptığım küçük arabalarda yaptığımda çok zararlı dedi bu sadece büyük arabalarda geçerli dedi...

Böyle bişey varmı Yoksa Gökhanın yaptığı zaralımı??
Devirinde yaparsan hiç bir zararı yok hatta faydası bile var balatalara yüksek devirde yapıp motora zarar verirsen büyük zararı olur ama düşük devirlerde fren kullanmadan kompresör yapmanın hiç bir zararı olmaz  :tamamdir
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: Ouzoo - 06 Aralık 2009, 17:16:17
Sol arka fren merkezi cortlamıştı ve hidroliği boşaltıp frenleri bomboş hale getirmişti.Mimarobadan büyük çekmeceye giderken oldu ve yokuş aşağıydı..Boşta iniyor olsaydım felakete dönüşebilirdi ama motor freniyle kontrollü olarak kullandım aracı :bekleriz:
Arabana güvensen bile boşa atmiyacaksın.Can'ın dediği gibi iğne ucu kadar delik bile hayatınızla oynayabilir.
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: cemdermen - 06 Aralık 2009, 17:39:46
etilerden bebeğe inerken 1. viteste 5500-6000 devirde iniyorum + fren...aracın motorundan çıkmayan ses kalmıyor  :D :D
sanki boşa atsam motora daha sağlıklı olacak  :-\
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Cabrio - 06 Aralık 2009, 18:35:15
etilerden bebeğe inerken 1. viteste 5500-6000 devirde iniyorum + fren...aracın motorundan çıkmayan ses kalmıyor  :D :D
sanki boşa atsam motora daha sağlıklı olacak  :-\
Bence sağlıklı olur yani  :D en azından vitesi büyült  :tamamdir
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: cemdermen - 06 Aralık 2009, 18:50:20
vites büyültsem araç dahada hızlanacak, çok dik ve dar yokuş üstelikte çift yönlü akıyor...vites büyültmenin farkı nedir?
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: g_vg - 06 Aralık 2009, 18:52:56
benim korkum genelde fren olayındandı,zaten frene basarak inmiyorum hem balataları yakma olayına girmemek hemde yokuş sonu zaten düzlük ve ilerisinde ışıklar var yoldada pek bi trafik olmuyor araç kendi halinde oraya kadar yavaşlıyor,aracım 99 golf comfort ilk aracım,yol bilgisayarı yok an be an ne kadar yaktığını göstermiyor malesef,bu kompresör olayını bilmiyordum,
benim düşüncem basit bir mantıkla şu şekildeydi; arac rolentide en düşük devirde çalışıyo ve ona göre yakıt emişi sağlıyo ama yokuş aşşağı uygun viteste gaza basmadan bile insem yüksek devirde çalışıyo ve yakıt emişini de devrine göre daha yüksek yapıyor olmasıydı
neyse bu ay inişlerde aracı boşa almayayım bakalım yakıtta değişiklik olucakmı ;)
 zaten benim için yakıt işin espirisi Allah hiçbirimize kaza bela göstermesin yeter
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Cabrio - 06 Aralık 2009, 18:57:33
vites büyültsem araç dahada hızlanacak, çok dik ve dar yokuş üstelikte çift yönlü akıyor...vites büyültmenin farkı nedir?
Vites büyültmenin farkı motoru rahatlatmak amacıyla ama madem yol tehlikeli iş değişir !
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: mecamir - 06 Aralık 2009, 22:59:08
Ama Can abi babam şey demişti bu yaptığım küçük arabalarda yaptığımda çok zararlı dedi bu sadece büyük arabalarda geçerli dedi...

Böyle bişey varmı Yoksa Gökhanın yaptığı zaralımı??

Kardeşim, ufak hacimli motorların çabuk yorulduğuna dair bir inanış vardır. Motor ömürleri aracın yaptığı km'ye göre değil, yaptığı devire göre hesaplanır. Ben de çok duyuyorum hatta kendim de söylüyorum bazen arkadaşlara ufak motorlu aracı fazla yorma diye. Ne kadar doğrudur onu ben de bilmiyorum ama ufak motor hacmine sahip arabalar yüksek devir çevirsin diye, hız yapsın diye değil; ekonomik olsun diye üretilmiştir. Fazla zorlamamak lazım :)

1. sayfadaki uzun yazımda 'doğru devir banzı araca göre belirlenmeli' derken tam da senin söylediğin noktayı kastettim. Yani, Ferrari  düşün. Adam 6000-7000 devirde vites küçültebilir rahatlıkla, çünkü adamın arabası 11000 çeviriyor :) Ama bir dizel araç düşün, 5000-6000 de vites düşürmeye kalkarsa pistonlar motor bloğundan fırlar ;) Zaten çoğu dizel 6000 devir çevirmez bile. O yüzden aracın motoruna göre, maksimum devrine göre aracı yormayacak, zarar vermeyecek bir devir belirlenip o devirde vites küçültülmeli. O zaman sorun olmaz hiç bir araçta.

vites büyültsem araç dahada hızlanacak, çok dik ve dar yokuş üstelikte çift yönlü akıyor...vites büyültmenin farkı nedir?

Seninkii istisnai bir durum. Yukarı tükürsen bıyık, aşağı tükürsen sakal hesabı :) O durumda en doğrusu çıktığın vitesle inmek, baktın araba hızlanıyo ayağının ucuyla frene dokunursun. O yokuşu ve paralel sokakları biliyorum, orası için yapılacak pek bişey yok :)
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Diesel - 06 Aralık 2009, 23:00:37
Yani üstte dediğin durum kol çıkartma durumu oluyo değilmi?? ???
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: mecamir - 06 Aralık 2009, 23:03:49
Aynen öyle  ;)
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Diesel - 06 Aralık 2009, 23:06:11
Aynen öyle  ;)

Geçen bi connect yapmıştı aynı şeyi kol çıkarmış abi iyi bi üstamız bloğu tormada yaptırdı arabayı toparladı araba canavar gibi bunun bi zararı olurmu yoksa aynen davammı??
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: mecamir - 06 Aralık 2009, 23:10:50
Kol çıkardığı zaman silindir kapağı falan delinir :) O connect'e başka bişey olmuştur. Akıllı biri tornada-rektifiyede düzeltmeye çalışmaz onu.
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: cemdermen - 06 Aralık 2009, 23:10:59
kolu çıkartmayı nasıl başarmış? kol dediğiniz motor bloğunun içindeki piston kollarımı?
bloğun yüksek devirlerde parçalanması bu kadar kolay olmamalı ?
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: Mk1GTI - 06 Aralık 2009, 23:19:16
Benim gibi yapın 5. viteste 110 ile giderken 2. vitese takın...
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: mecamir - 06 Aralık 2009, 23:20:19
kolu çıkartmayı nasıl başarmış? kol dediğiniz motor bloğunun içindeki piston kollarımı?
bloğun yüksek devirlerde parçalanması bu kadar kolay olmamalı ?

yüksek devirde bişey olmaz o kadar kolay. Bir örnekle açıklayayım durumu. 6500 devirde kesiciye giren bir araba 6000 devirde gidiyor, 4. viteste. Şoför de arabaya alışmamış ya da acemi ya da kafası güzel, 5 yerine 3'e atıyor ve çuff  :)
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: cemdermen - 06 Aralık 2009, 23:25:51
bosuna demiyorum en iyisi otomatik araba  :D :D :D :D :D
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Diesel - 06 Aralık 2009, 23:37:16
yüksek devirde bişey olmaz o kadar kolay. Bir örnekle açıklayayım durumu. 6500 devirde kesiciye giren bir araba 6000 devirde gidiyor, 4. viteste. Şoför de arabaya alışmamış ya da acemi ya da kafası güzel, 5 yerine 3'e atıyor ve çuff  :)

Of ne gülerim ama. ;D :D

Gülme kırizie tutulurum resmen abi. >:D
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: maverick - 07 Aralık 2009, 13:44:49
iyide mecamir böyle şoför hatalarını ortadan kaldırmak için sanzuman sisteminde önlamler yok mu?

yani yanlış vitese takmaya çalışınca (probleme sebep olacak vitese) geçmemesini sağlayacak sistem dişli vb birşey

yanlış bilmiyorsam takılmaz yani dişliler büyük dişli hızında dönerken küçük dişlinin o hıza ulaşamayıp kırılacağı için vites geçmez diye biliyorum acaba yanlış mı?
 kazasız belasız arkadaşlar
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: mecamir - 07 Aralık 2009, 17:06:32
iyide mecamir böyle şoför hatalarını ortadan kaldırmak için sanzuman sisteminde önlamler yok mu?

yani yanlış vitese takmaya çalışınca (probleme sebep olacak vitese) geçmemesini sağlayacak sistem dişli vb birşey

yanlış bilmiyorsam takılmaz yani dişliler büyük dişli hızında dönerken küçük dişlinin o hıza ulaşamayıp kırılacağı için vites geçmez diye biliyorum acaba yanlış mı?
 kazasız belasız arkadaşlar


Eskilerde yok. Bildiğim kadarıyla yeni arabalarda da bu tarz sistemler yok. Hatta biraz zorlarsanız 5'le giderken geri vitese bile takabilirsiniz. Normal şartlarda 'ay' lar aşınmadan yanlış vitese geçmez kolay kolay. Tamamen kullanıcı hatası yani.
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Cabrio - 07 Aralık 2009, 18:05:48
Benim amcamda 115 kasa Mercedes vardı oğlu yolda kaldım diye aramış arabanın yanına bi gitmişlerki kaputta delik var açmışlar bakmışlar piston fırlamış  ;D
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Diesel - 07 Aralık 2009, 18:23:05
Benim amcamda 115 kasa Mercedes vardı oğlu yolda kaldım diye aramış arabanın yanına bi gitmişlerki kaputta delik var açmışlar bakmışlar piston fırlamış  ;D

İlahi Gökhan piston üst kapağı deliptemi çıkıcak. :D
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: GolfMk1Cabrio - 07 Aralık 2009, 18:26:37
İlahi Gökhan piston üst kapağı deliptemi çıkıcak. :D
Bana anlatılan bu ama harbi Mercedesti ha dehşet orjinal ama oğluda ne araba aldıysa hepsini paramparça etti Şahini kutu gibi yaptı 126 Biss vardı motorunu patlattı daha ne arabalar  :)
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: maverick - 07 Aralık 2009, 21:05:47
teşekkürler mecamir
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: hibo - 09 Aralık 2009, 22:59:54
slm arkadaşlar...mantıken şöyle bi yorumum var benim,araç rölantide iken motor kendini stop etmeden çalıştırabilmek için sürekli yakıt çekerek minik patlamalar yapmakta ve pistonları hareket etttirmekte.yani vites boşta olduğu için motor kendi kendini hareket ettirmek zorundadır...ancak viteste iken bu sefer tekerler motoru döndürür,pistonlarda hiç yakıt yanması veya patlama olmasa bile(ki mümkün değil,minimum da olsa bi yakıt tüketimi olacaktır) tekerler motora hareketi iletecektir şanzıman aracılığıyla...velhasıl viteste inilirse motoru zaten büyük yüzdeyle tekerler hareket ettirir,küçük yüzdeyle pistonlardaki patlamalardan yararlanılır...viteste ve uygun devirlerde motor freniyle inmek hem gerçek tasarrufu sağlar,hem az kullanımdan ötürü fren balatalarının ömrünü uzatır...umarım anlatabilmişimdir...saygılar :D
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: mecamir - 09 Aralık 2009, 23:41:45
Bu konudaki soru işaretlerini yok etmek için gayet açıklayıcı olduğunu düşündüğüm bir metin ekliyorum  :) Artık bırakın boşa atmayı  ;)

sistemin genel ismi
"fuel cut-off when engine de-accelaration" - Gaza basılmadığıı zaman benzinin kesilmesi

yani sadece viteste gazdan ayağınızı çekince değil !
hatta her durumda ayağınızı gazdan çektiğiniz sürede bile enjekötörler kapatılmaktadır .

Mesela : iyi birşey değil ama boşta gaza basın ,5000 devire çıkın ve gazdan ayağınızı çekin ,devir işte o belirlenen devire inene kadar BİLE enjektörler kapalı tutuluyor ,
yani adamlar o 2 saniyeden bile faydalanıyor ,bu ne demek ? siz vites atarken gazdan ayağınızı çekiyorsunuz ya ? işte o anda bile enjektörler anlık olarak kapatılıyor .


sistemin temeli atalet ve cisimlerin dönme momentine dayanıyor .

1-yağ pompası mekaniktir ve motor döndüğü sürece yağlama vardır
2-su pompası da aynıdır,mekanik bir yapıdır, yeterki motor dönsün ,
3-şarj dinamosuda aynıdır ,bunların hepsi krank miline bağlıdır ve motor döndüğü sürece çalışırlar ,
4-direksiyon pompası .. söylememe gerek varmı ? motor döndüğü sürece çalışır .
5-buji ,ateşler.. içerisinde yakıt olmayan silindirlerde bujinin çakması kimseye zararı yoktur .
5-yakıt gelmez ama hava geliyor ve hava 10 kat sıkıştırılıp eksozdan atılmaya devam ediyor ,ses ondan geliyor .

1000 kg ile 1500 kiloluk bir cisimden bahsettiğimizi unutmayalım .

ben taş örneğini kullanırım hep ,
evet taş .
yerden bir taş alın ve ileriye doğru fırlatın ,
taş elinizden çıktı !
artık taşa dokunmuyor ve onu itmiyorsunuz .
ama taş havada gitmeye devam ediyor dimi ?

normalde düz yolda siz gaz pedalına basarak motor çalışıyor ,
pistonlar yukarı aşağı inerek krank milini çeviriyor ,
krank mili -> volan ->debriyaj -> şanzıman -> aks milleri -> ve son olarak tekerleklere uygulanan dönme kuvveti ile araç yolda gidiyor .


işte gazdan ayağımızı çektiğimiz zaman tam tersi oluyor ,
1,5 tonluk bir nesne tekerlekler üzerinde ZATEN İLERLEMEKTE ,
taaaa kendi ataleti bitip durana kadar ,
bu sefer :
tekerlekler ->aks milleri ->şanzıman ->debriyaj ->volan ->krank mili -> MOTOR dönmeye devam etmektedir ,
kısacası artık tekerlekler motoru çevirmeye başladı .

niye yakıt tüketelim bu esnada ?
araba zaten gidiyor ?
motor zaten dönüyor ?
yağlama? var
su devirdaimi? var
akü çalışıyor ..
direksiyon dönüyor ,
herşey çalışıyor .

aynı şey ilk başta yazdığım motorun kendi kendine devirsizleşirkenki durumu ile benzer ,
yani gaza basmışız motor dönüyor ,gazdan ayağımızı çekince o motor zaten kendi kendine yavaşlamayacakmı ? niye benzin tüketelim ?

tabi bu cut-off devri her araçta farklı devirlerde olabilir ,
bazı araçlarda 1200 devir bazısında 1100 devir bazısı 1300 olabilir .
motor devri o bölgeye geldiği anda beyin hemen enjektörleri tekrar devreye sokarki araç stop etmesin .

alıntıdır, daha önce yazdığım şeylerin uzun ve daha açıklayıcısı.


Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: lostys - 10 Aralık 2009, 01:42:13
can o resim ne öle ya :) facebook mu olm bura :P reprezantlara benzemişsin :D

şaka maka karizma var heee :D
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: mecamir - 10 Aralık 2009, 13:38:09
can o resim ne öle ya :) facebook mu olm bura :P reprezantlara benzemişsin :D

şaka maka karizma var heee :D

Hacım artık iş adamı olduk business world :) tanıyan gören biri olur kötü halde görmesinler :D :D  8)
Başlık: Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
Gönderen: disturbed06 - 15 Ocak 2010, 23:30:29
dizel ve turbo dizel araçlarda işe yaramadığını ve kapak çatlatmaya kadar ciddi hasar verdiğini  biliyorum