Gönderen Konu: ses izalasyonu nasıl yapılır  (Okunma sayısı 19471 defa)

Çevrimdışı devran

  • İleti: 965
    • Profili Görüntüle
ses izalasyonu nasıl yapılır
« : 07 Mayıs 2009, 13:44:45 »
- REZONANS/TİTREŞİM yalıtımı

Aracınızın tüm metal aksamı aslında titreşim ve rezonans üreten dev bir anfi durumunda.

Öncelikle bunun engellenmesi/azaltılması gerekiyor...

Kısaca aracın tüm iç kaplamaları, halılar, koltuklar, direklerdeki parçaları söküyorsunuz...(Taban, Tavan, kapı ve bagaj)
İçerde hiçbir şey kalmayacak şekilde soyulan aracın tüm metal aksamı karşınızda !

Şimdi linkte verilen malzemeyi sırasıyla, tavan, kapılar, taban ve bagaj olmak üzere "mutlaka" ısı tabancası (pürmüz, fön makinasının sanayi tipi..) kullanarak yapıştırıyorsunuz.
http://memimage.cardomain.net/member_images/9/web/801000-801999/801226_8.jpg
BTM tarafından üretilen BituSelf adlı SU izolasyonunda kullanılan kendinden yapışkanlı, Polimer Bitümlü (butil PE>PolyEthylene), aluminyum folyolu bu bant fazlası ile işinizi görecektir
http://www.btmpolpan.com/
Uygulama sırasındaki en önemli noktalar ise:

1- Mutlaka pürmüz (ısı tabancası) kullanılmalı (Söylenenlerin aksine ısı tabancası çok daha iyi tutunma sağlıyor, kullanın bişey kaybetmezsiniz..)

2- Montaj sırasında oluşabilecek hava kabarcıklarına izin verilmemeli (Hava kabarcıklarının oluştuğu bölümler sivri uçlu bir bıçak yardımı ile patlatılarak, rulo veya elle bastırılmak suretiyle tekrar yapıştırılır)

3- Montaj bütün girinti ve çıkıntıları tamamen örtecek şekilde yapılmalı (Üzerinde çalıştığınız zeminin kalıbını çıkarır gibi komple döşenmeli, BitüSelf bütün yüzeye temas etmeli.. Düz geçemeye kalkmayın aksi takdirde bir işe yaramaz..)

4- Montaj sırasında vida ve benzeri montaj deliklerini kapatmamaya özen gösterin. (Zemin halısı, kapı döşemeleri ve özellikle tavandaki kalınlık farklarından doğabilecek problemlere çok dikkat edin, sonra başınız ağrımasın..)

Özellikler;
- En : 10-15-20-30-60 cm
- Boy : 10 m boyunda rulo bant
- Kalınlık : 1.5mm Kalınlığında
- Üst kaplama : AL Folyo
- Alt Kaplama : PE Folyo
- Isı Aralığı : -20 C / + 90 C
- Ağırlık : 1m2 < 1.5 kg ( Hassas terazide kendim tarttım, doğal olarak yapışkan yüzey bandı ağırlığa dahildir. Kısaca 1m2 BitüSelf 1.5kg'dan daha hafif! Komple montajda yaklaşık 10m2 BitüSelf kullanılırsa => 15kg'dan daha az bir ağırlık eklenecek demektir.)

BitüSelf'in PE tabanlı alt kısmı aracınızın tüm metal aksamına temas ederek seyir sırasında oluşan motor/yol/lastik/rüzgar ve salınımların yarattığı titreşim/rezonas enerjisini emerek çok düşük ölçüdeki ısı enerjisi haline getirecektir. (Şu anda yapılan işlem ancak rezonans engelleyici/azaltıcı işlemdir. Akustik bir işlem değildir.)
http://www.b-quiet.com/big/mustang3.jpg
Şimdi gelelim gözenek meselesine...

Yalıtım malzemelerinde;

ISI yalıtımı için kullanılan kauçuk, PE bazlı tam kapalı hücreli malzemeler/plakalar dokunun içindeki elastik hüzrelerde hapsolan hava ile yalıtım yaparlar, ISI'yı yansıtırlar. ISI yalıtımları yüksek, SES yalıtımları düşüktür.

SES yalıtım malzemelerinde ise açık hücreli PE doku kullanılır. Açık hücreli, gözenekli doku kendine çarpan SES dalgalarını kısmen emerek, daha az titreşir ve SES'in şiddetini düşürüler...

Şimdi bizim uyguladığımız BitüSelf yukarıda anlatılanlardan daha çok 1. maddeye uyuyor, yani ISI yalıtımına...
Ancak esas olarak bu malzemenin araç içindeki kullanım amacı, SU/ISI yalıtımından çok titreşim ve rezonans giderici özelliği olması.

Hemen bir deney yapalım, metal bir plaka veya konserve kutusunu düşünün.
BitüSelf uygulanmadan yere atılan bu plaka/konserve kutusu bolca gürültü çıkaracak ve uzun süre çınlayacaktır.

Ancak, iç yüzeyi BituSelf ile kaplanmış plaka/kutuyu yere attığınızda çıkan ses hem daha az ve tok olacak hemde daha kısa süre yankılanacaktır.

İşte titreşim/rezonans'ın yarattığı etkiyi önlediniz/azalttınız... Aracınız da da aynı sonucu alacaksınız
http://www.b-quiet.com/big/corvette4.jpg
2- ISI yalıtımı

Montajını tamamladığınız rezonans/titreşim önleyici katman aynı zamanda size düşük bir ısı yalıtımıda sağlıyor.

Ancak genellikle bu ISI yalıtımı yetersizdir.

Özellikle: Motor duvarı, şanzıman organları ve egzosun borularının geçtiği orta kısım ve kapılar ISI yalıtımına ihtiyaç duyan hasas bölgelerdir.

Bu bölümlerde diğer arkadaşların belirttiği PE bazlı kapalı hücreli/dokulu ISI yalıtım malzemelerinden kullanabilirsiniz. 5-6mm. kalınlık taban ve tavan için yeterli olacaktır. Kapılar ve motor duvarı için ise ölçmeniz gerekecek... Ancak bence azami 10mm kalınlık yeterli olacaktır. Unutmayın, PE tabanlı ISI malzemeleri kalınlaştıkça esnekliklerini kaybadeceklerdirki, bu montaj sırasında sıkıntı yaratabilir. Mutlaka marjınızı iyi belirleyin.

ISI yalıtımını aracınızın tamamına yapmanız gerekmiyor ancak tabiki seçim sizin.
Piyasada izolasyon malzemesi satan yerlerden veya direkt olarak üreticilerden gayet ucuza temin edebilirsiniz.

http://www.thermaflex.com.tr/
http://www.ode.com.tr/

Kendinden yapışkanlı ISI yalıtım levhaları diğerlerinden biraz daha pahalı ama bunu dert etmeyin, pattex, 3M veya benzeri bally tarzı yapıştırıcılar ile bunları mükemmel bir şekilde yapıştırabilirsiniz.
Dikkat edilmesi gereken;

1- Vida ve benzeri montaj bölümlerine dikkat ederek halı ve kaplamaların yaratacağı şişmeyi önleyin. Yani, fazla kalın levhalar kulanmayın... Daha Akustik yalıyımı yapacaksınız...

2- Aynen bir önceki montaj sırasında uyguladığınız tün zemine komple yapıştırma olayına özen gösterin, hava boşlukları yaratmayın... (Malzemeniz bu işlem için esnek ve ince olmalı, 5-6mm'lik bir PE levha bence fazlası ile uygun..)


3- AKUSTİK Yalıtım

Geldik en önemli bölüme...

Akustik yalıtım aslında başlı başına bir uzmanlık ve deneyim konusu ancak araç içinde dbmetre olmadan da akustik iyileştirmeler yapabiliriz.

Şu ana kadar yaklaşık 6-7mm.lik 2 katman (BitüSelf 1.5mm + ThermaFlex ISI 5mm.) halinde uyguladığımız yalıtım bize 8-10db'lik bir gürültü (SES değil!) yalıtımı sağlıyor ki, bu gerçekten çok ama çok yüksek bir rakam.

Aracınız 2 katman uygulanmış yalıtımı ile bir çok üst sınıftaki araçtan daha sessiz... Çok daha az yol/lastik/motor/rüzgar ve çevre sesi duyacak ve çok daha huzurlu bir yolculuk yapacağınıza emin olun...

Azalan gürültü (8-10db) sayesinde daha az yorulacak, dikkatiniz dağılmadan çok daha uzun süre araç kullanabileceksiniz.

Lafı uzatmadan akustik yalıtıma dönelim...

Akustik yalıtım aracınızda bulunmayan bir katman. Daha önceki uygulamalara aracınızda kısmen rastlasanızda bu yalıtım katını kesinlikle bulamayacağınızı garanti ederim. Üst segment araçlar hariç (Mercedes, BMW'nin top-class modelleri ile Jaguar, AstonMartin vb.)

Akustik katman için daha önce belirttiğim açık hücreli/gözenekli sünger benzeri (kesinlikle sünger değil) PE tabanlı malzemeler kullanacağız.
http://ec1.images-amazon.com/images/P/B000CPJZYA.01-A2WWWQUWZT1QBQ._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpg
Bunlarıda piyasada bir çok yerli markadan bulmak mümkün.

ThermaFlex: Firex, Echobon...
Ode: Nfaf...

M2'si yaklaşık 5-8 YTL arasında değişen bu sünger benzeri özel malzemeler tamamen SES yalıtımı için üretiliyor ve kullanılıyor.

Akustik yalıtım için benim tavsiyem ise yine yerine göre farklı malzemeler kullanmak...

Motor duvarının tamamı, A,B,C sütunları ve kapıların belli bölümlerinde (kalınlık marjlarına dikkat edin) ThermaFlex EchoBon (7-10mm. Yeterlidir, yerine göre kalınlığı arttırabilirsiniz.) kullanılabilir.

EchoBon, PE tabanlı kırpık süngerden imal edilen yüksek yoğunlukta, özel bir sıkıştırma ve kimyasal işlemden geçmiş bir SES yalıtım plakası... Esnekliği düşük olduğundan düzgün yüzeylerde kullanmaya dikkat edin.

 

Tavan, taban ve bagajda ise yine kalınlık majlarına dikkat ederek ThermaFlex ( EchoMod(Firex) veya Ode (Nfaf) kullanılabilir ( 5-7mm. yeterlidir. Yerine göre kalınlığı arttırabilirsiniz..)

EchoMod (Firex), PE tabanlı EchoBon'a göre daha düşük yoğunlukta, daha esnek bir SES yalıtım malzemesi... Girintili, çıkıntılı yüzeylere omntajı daha kolay olduğundan özellikle kapılar, hafifliği sebebi ile tavanda kullanılabilir.

 

Akustik yalıtım sırasında dikkat edilmesi gerekenler ise,

1- Kapı içleri, orta konsol, motor duvarı ve benzeri iç plastik parçaların içinin de mümkün olduğunca SES yalıtım süngerleri ile doldurulması. Önemli olan malzemenin esnekliğini,yoğunluğunu bozmadan (fazla sıkıştırmadan!) kaplanması.

2- 3.yalıtım katı olarak araç tabanı, bagaj, kapılar ve tavana uygulanacak SES yalıtımı (akustik katman) aracınızda müzik dinlerken seste oluşan yansıma, kırılma ve yankı ve uğultuları önlemeye yöneliktir. Dolayısıyla malzemenin çok kalın seçilmesi hem montajını zorlaştırcak, hemde gereğinden fazla SES emişi sağlayacağından dinlediğiniz müzik ve bulunduğunuz mekan algınızda olumsuz sonuçlar yaratabilecektir.
http://memimage.cardomain.net/member_images/3/web/2319000-2319999/2319067_2_full.jpg
Özetle;

Araç içi yalıtım malzemeleri ülkemizden rahatlıkla temin edilebilir, bunu için bir servet harcamaya gerek yok...

Asfalt bazlı ürünler fiyat avantajları olmasının yanısıra, ısı farklarından etkilenmekte soyulma ve dökülme kaçınılmaz olmaktadır. Sıcak havalarda yapacağı asfalt kokusu ise kaçınılmazdır.

Montaj sırasında mutlaka ısı tabancası kullanılmalıdır, ısıtılmış malzemeye uygulanan basınç daha kalıcı bir yapışma sağlamaktadır.

SES ve akustik yalıtımda standart, özelliksiz sünger kullanılmamalı, fiyat avantajının yanısıra nem ve su tutma özelliği ile zamanla araç içi koku yapacağı unutulmamalıdır.

Tüm ölçüler tahmini olarak verilmiştir, doğru kalınlık ancak aracınız soyulduktan sonra montaj sırasında belirlenebilir.


Not: Yazıda kullanılan tüm marka ve resimler rehberlik etmesi amacıyla belirtilmiştir. Ticari bir nitelik taşımamaktadır.

KAYNAK: http://autoclubturkey.com/forum/showthread.php?t=57174&page=3
« Son Düzenleme: 07 Mayıs 2009, 13:49:34 Gönderen: devran »

Logged

Çevrimdışı nakres

  • İleti: 1751
  • http://www.vwpasa.com/
    • Profili Görüntüle
Ynt: ses izalasyonu nasıl yapılır
« Yanıtla #1 : 08 Mayıs 2009, 00:11:39 »
devran kardeş yazını tam okumaya vaktim olmadı ama mekatronik 34 ün yani kardeşimin eski aracını tamamen soyup aklına gelebilecek heryeri bizde izole etmiştik    ;)
  malzemenin adını özel mesaj ile kardeşime sorarsanız yardımcı olur..
!!!!MECNUN  BİLSEYDİ VW SEVGİSİNİ SEVERMİYDİ LEYLA ZİLLİSİNİ...?????...!!!!
    http://www.vwpasa.com/   
    http://www.andcarotomotiv.com]Andcar Otomotiv Hizmetleri[/fon

Çevrimdışı devran

  • İleti: 965
    • Profili Görüntüle
Ynt: ses izalasyonu nasıl yapılır
« Yanıtla #2 : 08 Mayıs 2009, 14:09:50 »
tamam saolsın abı buyaz bende komple olmasada kapı ve taban ızolesıne gırıcem kendım eyüp abıye sorayım

Çevrimdışı passi

  • İleti: 760
    • Profili Görüntüle
Ynt: ses izalasyonu nasıl yapılır
« Yanıtla #3 : 13 Mayıs 2009, 00:57:45 »
yarısını okudum uzun geldi hehe :D
bunu yapan yerler var ama cok para istiyorlar :(

Çevrimdışı storm_tolqa

  • İleti: 25
  • driftzone.net
    • Profili Görüntüle
Ynt: ses izalasyonu nasıl yapılır
« Yanıtla #4 : 02 Mart 2010, 19:37:08 »
bende yapmayı düşünüyorum uygulayan arkadaşlar var mI?
Gönül ister GTİ , Cüzdan der TDİ...

http://i53.tinypic.com/j63i55.jpg

Çevrimdışı mertkoray

  • İleti: 661
    • Profili Görüntüle
Ynt: ses izalasyonu nasıl yapılır
« Yanıtla #5 : 02 Mart 2010, 21:39:01 »
 
bende yapmayı düşünüyorum uygulayan arkadaşlar var mI?
bu araba bi tanıdık geldi bana

Çevrimdışı nizam

  • Volkswagen Türkiye
  • İleti: 9580
  • VW BORA 1.9 TDI 66 kv
    • Profili Görüntüle
Ynt: ses izalasyonu nasıl yapılır
« Yanıtla #6 : 03 Mart 2010, 10:10:38 »
faruğun eski araba
Paylaştığın senindir, biriktirdiğin değil

Yunus EMRE


ARABA ARIYOM BİLADER SORUN MU VAR :)

Çevrimdışı storm_tolqa

  • İleti: 25
  • driftzone.net
    • Profili Görüntüle
Ynt: ses izalasyonu nasıl yapılır
« Yanıtla #7 : 03 Mart 2010, 11:15:51 »
bu araba bi tanıdık geldi bana

doğrudur çok güzel buldgm için koydm oraya benim aracım değil
Gönül ister GTİ , Cüzdan der TDİ...

http://i53.tinypic.com/j63i55.jpg

Çevrimdışı Atay

  • Volkswagen Türkiye - 2
  • İleti: 542
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: T3 Luki / Jetta Mk2 / Passat 32b / Jeep Cj8
Ynt: ses izalasyonu nasıl yapılır
« Yanıtla #8 : 03 Mart 2010, 12:52:56 »
faruğun eski araba

Nizam aslında konu hakkında sende bilgiye sahipsin passat'a yapmıştın çok iyi bir sonuç aldığınıda belirtmiştin kullandığın malzeme hakkında azda olsa burada bilgi versen arkadaşlar yararlanabilir:).
Food's life! Learn it.

Çevrimdışı nizam

  • Volkswagen Türkiye
  • İleti: 9580
  • VW BORA 1.9 TDI 66 kv
    • Profili Görüntüle
Ynt: ses izalasyonu nasıl yapılır
« Yanıtla #9 : 03 Mart 2010, 13:28:54 »
Nizam aslında konu hakkında sende bilgiye sahipsin passat'a yapmıştın çok iyi bir sonuç aldığınıda belirtmiştin kullandığın malzeme hakkında azda olsa burada bilgi versen arkadaşlar yararlanabilir:).


kullandıgım malzeme özel yatlarda kullanılan bir sünger babamın dediğine göre italyadan geldi ama ist. veya başka sehirlerde buluna biliyor, benim kullandıgım sünger takribi 3 veya 5 cm kalınlıgında passatın kullanım alanı geniş oldugundan çok güzel sonuç almıştım araç satılmasaydı seninle konuştugumuz yerlerede uygulama yapacaktım ama kısmet kaldı sünger kalınlığı uygulama yapılacagı alana göre değişir ama ilk önce araç üstünde bulunan yalıtımı çıkarıp uygulama daha saglıklı olur göğüs arkasına kalın tabanlara ince sünger kullanabilir birde araçların arka bagaj bölümünde çok fazla boşluk var oralara yüksek modelli araçlar hariç fazla ilgi göstermiyor olabiliyorlar sıtrafor kullanıyor onun yerine kalın sünger kullana bilirsiniz sayet ben öyle yaptım hemen hemen davlumbaz üstlerinde olan boşluktan gelen ses emildi kapı içlerinede sert sünger kullana bilirsiniz ıslanma olmaması için ama aracın sesi iyice kesiliyor özellikle yagmurlu havalarda ve stabilize yolda, ön tarafa içinde camurluk içleri boş olabiliyor bunun içinde sert sünger kulana bilirsiniz kapılara ayrıyetten içinse genelde eski araçlarda bu deforme oldugundan poşet uygulaması yapabilirsiniz, buda artı ses girişini kesebillir, arka bagaj havuzunuda sünger ile yalıtım yapabilirisiniz...
Paylaştığın senindir, biriktirdiğin değil

Yunus EMRE


ARABA ARIYOM BİLADER SORUN MU VAR :)

Çevrimdışı mcsahan

  • Volkswagen Türkiye - 2
  • İleti: 1588
  • onsekiz at, onaltı valvit
    • Profili Görüntüle
Ynt: ses izalasyonu nasıl yapılır
« Yanıtla #10 : 03 Mart 2010, 14:03:41 »
bitüm esaslı malzeme sıcağa maruz kaldığında yumaşamaya ve erimeye başlar.
sıcak olması muhtemel yerlere yapmayın, uyandırayım  :tamamdir

Çevrimdışı nizam

  • Volkswagen Türkiye
  • İleti: 9580
  • VW BORA 1.9 TDI 66 kv
    • Profili Görüntüle
Ynt: ses izalasyonu nasıl yapılır
« Yanıtla #11 : 03 Mart 2010, 14:22:31 »
bitüm esaslı malzeme sıcağa maruz kaldığında yumaşamaya ve erimeye başlar.
sıcak olması muhtemel yerlere yapmayın, uyandırayım  :tamamdir

ne olur ne olur diye sormayın üzülürsünüz  :D
Paylaştığın senindir, biriktirdiğin değil

Yunus EMRE


ARABA ARIYOM BİLADER SORUN MU VAR :)