Gönderen Konu: Tam otomatik şanzıman bakımı ve arızalar  (Okunma sayısı 3321 defa)

Çevrimdışı waveform

  • İleti: 9
    • Profili Görüntüle
Tam otomatik şanzıman bakımı ve arızalar
« : 31 Ekim 2011, 18:31:23 »
Donanimhaber forumundan "meteg" nick li arkadaşın verdiği bilgilerdir. Yani alıntıdır. Faydalı olduğunu düşündüğümden buraya kopyalıyorum.



" Araç üreticisinin önerdiği yağ kullanılmalı.birbirinden farklı yağlar karıştırılmamalı aracın gerektirdiğinden eski ya da yeni yağ kullanılmamalı.. 3 şey çok önemli sevgili arkadaşlar aracın şanzıman yağı daima doğru seviyede olmalı daha önce bu konuda defalarca yazdım, eksik yağ sorun yaratır. sert geçiş yaptırır ve aşınma artar. yağ 6 senede bir veya 60,000 km de bir değişmelidir. hangisi daha evvel dolarsa. sakın ola bu konuda gecikmeyin. ve 1 dakikayı geçen duraklamalarda şanzımanı muhakkak yükten alın yani N veya P konumunda bekleyin. bu kesinlikle şanzıman ömrü için gereklidir.normalde yağ sıcaklığı 80 derece ama İstanbul gibi sıkışık trafiklerde 140 dereceyi bulur. eğer şanzımanı yükte tutarsanız o zaman 200 ü geçer. işte tam bu noktada eğer yağınız eskidi ise diğer bir deyişle eğer yağ kan kırmızısı değil, kahverengi, siyah ise ve koku varsa işte şanzımanınız o zaman kızarır patates gibi. özellikle 140 derece üzerindeki sıcaklıklarda yağın iyi durumda olması çok ama çok önemlidir.


yağ çeşitleri:

*Dexron1(Atf olarak da bilinir) 1950-80 arası üretilen araçlarda kullanılır.örnek olarak mercedesin 70 li yıllarda ürettiği araçlarda..

*Dexron2D(Atf2 olarak bilinir) ve E D ve E arasındaki fark D olan yağ mekanik kutular için yani hidrolik basınç ile çalışanlar için E olan ise elektronik kontrol birimi (Valve Body** içeren kutular içindir) 1980 yılından 1990 yılına kadar olan modellerde kullanılır..


*Dexron3(atf3 olarak bilinir) elektronik kontrol birimi olan 2D ve E den daha gelişmiş bir yağdır ve dexron2E nin yerini almıştır 1999 senesi itibarı ile..1990 yılı ve sonrası üretilen tüm otomatik şanzımanlı araçlarda bu yağ kullanılır.

*Dexron 4ve5..(bunlar ülkemiz piyasasında bulunmazlar) son nesil şanzıman sistemlerinde kullanılır.özellikle 5 ileri olan otomatik vites kutularında.bu yüzden bu yağın kullanımı gereken kutularda dex2 veya 3 kullanılmaz.kullanılırsa hasar olur.aynı şekilde dex2 ve 3 kullanılan kutularda da dex 4 ve 5 kullanılamaz.kullanıldığı takdirde kutu hasar görür.




BU YAĞLAR ANCAK TASARLANDIKLARI ARAÇLAR İÇİN UYGUNDUR.ÜRETİCİNİN ÖNERDİĞİNDEN DAHA ESKİ YA DA YENİ YAĞ KULLANIMI KALICI HASARLARA SEBEP OLUR.VE GERİ DÖNÜŞÜ OLMAYAN SONUÇLARA SEBEP OLUR.





Yağ seviyesi kontrolü için yapılması gerekenler.(Klasik tip tork konvertörlü otomatik vites kutuları için geçerlidir.) tiptronik kutularda ve yeni nesil otomatik vites kutularında 2002 yılı ve üstü yağ çubuğu bulunmayabilir.bu durumda seviye kontrolü için servise veya otomatik şanzıman servislerine gidilmesi gerekir.

1-araç çalışma sıcaklığında ve rölantide çalışıyor olmalıdır.
2-vitesler P den başlayarak L ye kadar her konuma tek tek alınmalı her konumda 3 saniye beklenmeli, sonra işlemi L den Pye tersine uygulamalısınız.(burada L konumu araca göre 1 veya 2 de olabilir.)
3-bu işlemlerden sonra 2 dakika beklenir ve seviye ölçülür. sağlıklı olan seviye max seviyesinin hemen altı veya biraz altıdır. ama daha düşükse mutlaka eksik seviye tamamlanmalıdır.(eksik seviye mutlaka araçta kullanılan otomatik şanzıman yağı ile aynı tür olmalıdır).gereğinden fazla yağ konulmamalı çünkü konulursa bu defa şanzımandan püskürme ile sonuçlanabilir. max ve min arasındaki seviye farkı ortalama yarım litre bazı araçlarda 1 litredir. ama yarım litre eksilen yağ zaten vuruntulu vites geçişi sebebidir ve aşınma artar.

4- sürüş yapılır ve geçişler kontrol edilir. geçişler yumuşak olmalı herhangi bir katırtı kuturtu olmamalıdır. bu katırtı ve kuturtular duyulursa 2 ihtimal söz konusudur. ya valve body içerisinde yer alan solenoidlerden biri veya daha fazlası açık veya kapalı kalmıştır zaten şanzıman arıza lambası uyarır sizi bu durumda eğer söz konusu durumda arıza lambası yanmaz ise bu defa anlaşılmalıdır ki arıza mekaniktir.

5-Lag(gecikme testi) konumlar arası geçişte mesela N den D ye veya başka bir konumda geçişler arası süre en çok 1 saniye olmalıdır. eğer süre daha uzunsa şanzıman kutusu ömürünü doldurmuş demektir ve tamamen yenilenmesi gerekir.
6-Şanzımanın prematüre arızalanmasını engellemek için mümkün olduğunca sert kalkışlardan kaçınılmalı, özellikle D den R ye ve R den D ye veyahut N den deya geçileceği zaman araç TAMAMEN hareketsiz OLMALIDIR. yoksa şanzımanda erken aşınma olur.


valve body nedir? valve body vites kutusunun hemen dışında bulunan ve solenoid adı verilen valflere(subaplara) yataklık eden birimdir.görevleri belli vites ve hızlarda ilgili viteslerin pürüzsüz ve sorunsuz çalışması ve yumuşak geçişler için yağ kanallarını açıp kapatmaktır.


valve body'nin resmini de koyuyorum buraya..ayrıca tork konvertörü resmi de koydum..

otomatik kullanan özellikle geleneksel otomatik şanzımanlı araç kullananlara duyurulur. "


forumdaki yorumları takip etmek isteyenler için link

http://forum.donanimhaber.com/m_23246333/mpage_1/key_sanziman%2Cyagi/tm.htm



Bu arada benim 88 model otomatik golf II ye Atf 2 E mi yoksa Atf D mi kullanmam lazım ? Bilen var mı ?


Logged